Thursday, April 25, 2024
HomeLokasi Menarik#MenarikDiKualaLangat&Klang-Muzium Insitu Jugra

#MenarikDiKualaLangat&Klang-Muzium Insitu Jugra

 Sebuah lagi lokasi bersejarah yang terdapat di daerah Kuala Langat ialah Muzium Insitu yang terletak kira-kira 300 meter di kaki bukit Jugra. Bangunan dua tingkat yang dibina oleh oleh Kapten Harry Charles Syers pada 1878 ini merupakan bekas balai polis lama dan berfungsi sebagai tempat untuk melaksanakan hukuman menerusi sistem kehakiman British yang digunapakai pada ketika itu.

       Bangunan balai polis lama atau juga dikenali sebagai rumah pasung ini dipercayai wujud sejak zaman pemerintahan Sultan Abdul Samad lagi. Ia merupakan antara balai polis terawal yang dibina di Selangor bagi menempatkan para pesalah yang melakukan kesalahan, sebelum terbinanya Penjara Pudu pada tahun 1890. Bahagian atas bangunan ini dijadikan sebagai mahkamah, sementara bahagian bawah merupakan penjara. Bangunan ini juga dikatakan pernah digunakan sebagai tempat melaksanakan hukuman gantung. Dakwaan itu dibuat berdasarkan kewujudan sebuah bilik kecil yang misteri bersebelahan dengan gerigi lokap. 

      Pada tanggal 19 November 2002, bangunan ini telah diwartakan oleh Jabatan Warisan Malaysia sebagai bangunan warisan. Bangunan ini telah mengalami proses ekskavasi dan pemuliharaan yang telah dilakukan oleh Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor (PADAT). Muzium Insitu telah dirasmikan oleh Menteri Besar Selangor, YAB Tan Sri Dato’ Sri Mohd Khalid Ibrahim pada 24 Mac 2012. Muzium ini mula dibuka kepada umum pada tanggal 17 Januari 2012. Ia dibuka untuk lawatan pada setiap hari Selasa hingga Ahad, bermula dari jam 10.00 pagi hingga 5.00 petang.

         Muzium Insitu menempatkan tiga ruang galeri, yakni Galeri A, Galeri B dan Galeri C. Galeri A memuatkan sejarah dan kronologi perkembangan daerah Kuala Langat tentang asal usul Kuala Langat, sejarah Jugra, sejarah Polis Selangor, sejarah Rumah Pasung, zaman kesultanan dan salasilah Kesultanan Selangor. Ruang di Galeri B pula mempamerkan kerja-kerja ekskavasi dan arkeologi Rumah Pasung dan kerja-kerja konservasi Rumah Pasung yang dijalankan oleh pihak pengurusan Lembaga Muzium Selangor bermula dari tahun 2000 sehingga ia diwujudkan sebagai Muzium Insitu Jugra. Manakala Galeri C pula memuatkan tinggalan sejarah dan tapak warisan Kuala Langat yang seperti Istana Bandar, Masjid Sultan Ala’eddin, Pejabat Lama Daerah Kuala Langat, Makam Di Raja Jugra, Istana Sultan Ala’eddin, Perigi Lama, Stor Peluru dan Sekolah Bandar.

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular