Saturday, April 20, 2024
HomeKlang#MenarikDiKualaLangat&Klang – Tanjung Harapan

#MenarikDiKualaLangat&Klang – Tanjung Harapan

Tanjung Harapan terletak berhampiran dengan Pelabuhan Utara di Pelabuhan Klang, Selangor. Tanjung Harapan berdekatan dengan Bandar Sultan Suleiman, Pelabuhan Klang.

Tanjung Harapan dibentuk oleh mukabumi yang menganjur ke tengah laut yang membentuk sebuah tanjung. Sungai Klang di sebelah selatan dan Pulau Klang di seberang Sungai Klang.
Ramai penduduknya bekerja di Kawasan Industri Bandar Sultan Suleiman, Pelabuhan Klang. Yang lain membuka restoran makanan laut, kaki tangan pelabuhan utara dan berkaitan dengan kapal dan pelabuhan.

Petang atau malam di persiaran tepi laut di Tanjung Harapan Klang akan menyegarkan badan dan minda anda.
Salah satu perkara terbaik untuk dilakukan di Klang adalah percuma, dan itu adalah melepak di sepanjang pantai di Tanjung Harapan.
Tanjung Harapan ialah persiaran tepi laut sepanjang 2.5 hingga 3km di mana pengunjung boleh menikmati bayu laut.
Di sini, pemandangan tanjung dan kren maritim gergasi pejabat operasi Northport adalah antara yang terbaik di daerah Klang di Selangor.

Astaka dan gazebo yang dinaikkan memenuhi laluan pejalan kaki yang luas bersebelahan dengan tempat letak kereta yang luas di luar jalan utama.
Buaian pokok sementara dengan tempat duduk yang diperbuat daripada papan kayu dan tayar lama memberikan rehat yang mengalu-alukan daripada kekacauan aktiviti seharian.
Sorotan lain termasuk replika sekunar Bugis bersaiz sebenar di sebelah laluan pejalan kaki berturap.
Pelawat tidak dibenarkan masuk ke dalam air atau berenang, kerana garis pantai sepenuhnya terdiri daripada formasi batu besar tanpa pantai.

Muara Ikan Bakar
Sehingga hari ini, Tanjung Harapan masih menjadi syurga bagi pencinta makanan laut kerana anda akan dapati di sini beberapa restoran popular yang mengkhusus dalam hasil laut.
Kedai makan yang menawarkan ikan bakar atau ikan bakar terletak di bahagian tengah dan utara Tanjung Harapan.
Muara Ikan Bakar ialah salah satu restoran yang dibina di atas tiang yang menghadap ke lautan, jadi anda boleh melihat pemandangan bot nelayan dan kapal lain yang lalu lalang sambil menikmati hidangan anda. Makanannya agak berpatutan dan pastinya akan membuatkan anda memesan beberapa saat.


Waktu Operasi Tanjung Harapan: 24 jam setiap hari
Alamat: Lingkaran Sultan Hishamuddin, Kawasan Perindustrian Selat Klang Utara, 42000 Pelabuhan Klang, Selangor
Facebook:
Email: aduanmpk@mpklang.gov.my
No Telefon: +603 3375 5555 ext. 1013/1235 (Klang Municipal Council Tourism Department)

Peta Lokasi:

Sumber: visitselangor.com

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular